24 February 2007

Pemahaman Makna Ilmu

satu perkongsian tentang makna sebenar di sebalik perkataan ilmu....kisahnya bermula begini....

dua malam lepas aku ada sembang ngan seorang pakcik...dia bangkitkan isu tentang ilmu dalam Forum Perdana Ehwal Islam kat UITM,Dungun malam khamis lepas. Dia tertarik dengan satu hujah dari ahli panel tentang makna ilmu. Katanya ramai graduan hari ini suka sangat @ berharap makan gaji, sebab kononnya terjamin....tapi bagi dia memang rugi la kalau belajar sungguh2 sampai dapat dip ke, ijazah ke (contohnya bidang pertanian) balik2 mintak jd kerani sebab nak makan gaji...lepas itu dia siap bakar aku lagi pasal apa x boh guna ilmu IT wat ade tu untuk masyarakat....buat kecik2 dulu kate dia lepas tu bleh try wat pinjaman kalau dapat bleh dimajukan....dia kate orang x dok sijil pun bleh jaya kalau berani berusaha...aku fikir balik betul jugak kata dia....contohnya masa belajar dulu macam2 sistem buat tapi x dak se2 pun wat dimajukan....sistem terbaik kononnya....akhirnya "toy system" jugak jadinya....

kalau ada sape2 nak majukan sistem lelong telefon bimbit kan bagus ..... bleh gak challenge lelong.com.....tu pun kalau ade yang terfikir la....Kesimpulan yang aku dapat daripada program sembang menyembang ngan pakcik nie ilmu bukan untuk lulus periksa tapi untuk dilaksana dan diguna di dalam kehidupan. Kalau setakat nak lulus periksa mcm2 strategi kita bleh buat ( kalau cakap pasal strategi nie pakar dia). Kegagalan bagi aku , "tidak berani mencuba".

Bagi mereka2 yang masih berharap untuk bekerja ngan gomen (termasuk aku sendiri la) satu pesanan daripada Rasulullah S.A.W. berbunyi seperti berikut :

"Wahai Abdul Rahman Ibn Samurah, janganlah kamu MEMINTA kedudukan dalam pemerintahan kerana jika kamu DIBERIKAN kedudukan itu tanpa memintanya kamu akan dibantu oleh ALLAH S.W.T., Jika kedudukan diberi atas permintaanmu nescaya kamu akan dibebankan dengannya ". - Hadis Riwayat Bukhari & Muslim"

wallahualam

2 comments:

Anonymous said...

pengarang, isu mung mmg aku dah lama nok tulih, tp, betul la cakap mung. aku pernah pertikaikan perkara ni dgn dekan fst sewaktu interview dulu. Gred fianl projoct "A", tapi yg nilai itu, pensyarah kita, bukan org sektor ICT. so, kita syok sendiri la dapat A, termasuk la aku, then bila aku gi interview ngan satu syarikat petroleum antarabangsa, aku rasa aku ni kecik jer, dan paling sakit ialah satu ilmu IT pun tarak pakai time tuh, dan mmg tak cukup ilmu yg kita dapat "A" tuh. projek mainan, atau lebih jelas, projek dlm harddisk yg bila format, tinggal la tesis jer kat library, abis usaha 5-6 bulan dok perabih letrik umah. hasilnya,...

kalau gomen ni...betul sekali sekala, dok pikir2 besar tanggungjawab tuh. aku pun kekadang rasa seram nak kijer ngan gomen kita bukan main ngan duit 20-30 org cam jual nasi lemak yg kiter leh letak ikan bilis sini sket-sana lebih, tapi ini duit 22juta org, termasuk, alim ulamak, org2 tua, so, org gomen kene la pikir lak, jgn pikir cam org jual nasi lemak...

Anonymous said...

anti_kuman = Choks@helmi..hehehehe